Již dávno jsou pryč betonové podlahy v garážích. Výhody a nevýhody jiných materiálů.
Exterier
04. října 2016 12:05
/
redakce
📷
1 fotografie v galerii
Podlaha v garáži musí čelit vysoké zátěži zejména vůči vodě, kterou si dovezeme do garáže na pneumatikách automobilu, v zimním období také soli ze silnic. / Wikimedia Commons/Ddgonzal
Už dávno jsou pryč časy, kdy podlaha v garáži byla pouze z čistého betonu. V dnešní době se vám nabízí stále více možností: keramické dlaždice, barevné nátěry, betonové zahušťovače (speciální hmota používaná k zakrytí pórů v betonu) a v neposlední řadě epoxidová pryskyřice.
Všechny tyto možnosti propůjčí podlaze skvělý vzhled, jsou snadné na údržbu, vyrábějí se v nejrůznějších barvách a tvarech, navíc také ochrání betonovou podlahu před škodlivými chemikáliemi či olejovými skvrnami.
Důležitou podmínkou, aby podlaha v garáži nepraskala, je vytvořit ji v dostatečně silné vrstvě, aby unesla váhu vozidel, s nimiž budeme do garáže zajíždět.
Pro podlahy garáží platí stejné základní požadavky jako na jiné konstrukce, právní předpisy však s výjimkou požárních vlastností podlahy a protiskluznosti nášlapné vrstvy neřeší.Hydroizolační a ochranná vrstva na podlaze by měla být vytažená na stěny a navazující konstrukce, aby voda obsahují chloridy nemohla přímo namáhat beton, vrstva musí být odolná poškození a musí být jednoduše opravitelná. Když budete předělávat podlahu, dejte pás dlaždic i na spodní stranu stěny, aby voda neměla jak vzlínat. Nalepte je však na oškrabanou a suchou stěnu.
Hlavně zabezpečte větrání garáže. Spousta garáží má největší problém v odvětrání. Auta tam posléze rezaví víc, než kdyby stála venku. Jde o to, že zde musí být dostatečná cirkulace vzduchu. Dle státní normy by měla mít garáž větrací otvory o ploše minimálně 0,0225 m². Jestli máte v garáži elektřinu, doporučujeme instalaci odvětrávací mřížky s pomaloběžným ventilátorem na vypínač. Ten spotřebuje minimum energie a zajistí solidní výměnu vlhkého vzduchu.
Dlaždice
Výhody:
jsou vyráběny v mnoha klasických barvách i barvách „ na přání" a vybírat si můžete z nepřeberného množství designů a vzorů
tyto dlaždice jsou vyráběny z vysoce kvalitního PVC, vyžadují minimální přípravné práce a jejich pokládka může být hotová prakticky za den
k výběru jsou vinylové nebo glazované keramické dlaždice
Nevýhody:
aplikace je o něco náročnější.
glazované dlaždice mají ty samé nevýhody jako povrchy opatřené nátěrem
pro keramické dlaždice musí být spodní vrstva perfektně hladká.
takováto podlaha absorbuje vlhkost a tudíž má tendenci k tvorbě plísní
Epoxidový nátěr
Výhody:
barvy na bázi epoxidové pryskyřice vytvářejí lesklý povrch a jednotný vzhled podlahy.
pokud vám nevadí trocha práce, je toto nejlepší volba právě pro vás. Epoxidová pryskyřice je velice odolná a příliš nezatíží váš rozpočet.
epoxidové nátěry jsou k dispozici v různých barvách nebo i v klasické šedé barvě. Do epoxidové pryskyřice se přidávají dekorativní částečky, díky kterým se docílí designu žuly nebo teraco.
je-li nátěr proveden kvalitně, vydrží celá léta
Nevýhody:
epoxidový nátěr vyžaduje určitou náročnost při aplikaci - je třeba provést přípravné práce přímo na betonové podlaze, jinak epoxidový nátěr na beton dostatečně nepřilne
epoxidový nátěr není vhodný do garáží, ve kterých se v nadměrné míře vyskytují chemikálie vyteklé z motoru vozu či sůl v zimním období; navíc, tyto nátěry jsou náchylné k zabarvování a negativně na ně
působí také horké pneumatiky, což celkově může vést k odloupávání nátěru
dalším faktorem je případná kondenzace, která epoxidovému nátěru také škodí
a v neposlední řadě možnost uklouznutí, která je s hladkými povrchy v podstatě spojena
Důležitou podmínkou, aby podlaha v garáži nepraskala, je vytvořit ji v dostatečně silné vrstvě, aby unesla váhu vozidel, s nimiž budeme do garáže zajíždět.
Pro podlahy garáží platí stejné základní požadavky jako na jiné konstrukce, právní předpisy však s výjimkou požárních vlastností podlahy a protiskluznosti nášlapné vrstvy neřeší.Hydroizolační a ochranná vrstva na podlaze by měla být vytažená na stěny a navazující konstrukce, aby voda obsahují chloridy nemohla přímo namáhat beton, vrstva musí být odolná poškození a musí být jednoduše opravitelná. Když budete předělávat podlahu, dejte pás dlaždic i na spodní stranu stěny, aby voda neměla jak vzlínat. Nalepte je však na oškrabanou a suchou stěnu.
Hlavně zabezpečte větrání garáže. Spousta garáží má největší problém v odvětrání. Auta tam posléze rezaví víc, než kdyby stála venku. Jde o to, že zde musí být dostatečná cirkulace vzduchu. Dle státní normy by měla mít garáž větrací otvory o ploše minimálně 0,0225 m². Jestli máte v garáži elektřinu, doporučujeme instalaci odvětrávací mřížky s pomaloběžným ventilátorem na vypínač. Ten spotřebuje minimum energie a zajistí solidní výměnu vlhkého vzduchu.
Dlaždice
Výhody:
jsou vyráběny v mnoha klasických barvách i barvách „ na přání" a vybírat si můžete z nepřeberného množství designů a vzorů
tyto dlaždice jsou vyráběny z vysoce kvalitního PVC, vyžadují minimální přípravné práce a jejich pokládka může být hotová prakticky za den
k výběru jsou vinylové nebo glazované keramické dlaždice
Nevýhody:
aplikace je o něco náročnější.
glazované dlaždice mají ty samé nevýhody jako povrchy opatřené nátěrem
pro keramické dlaždice musí být spodní vrstva perfektně hladká.
takováto podlaha absorbuje vlhkost a tudíž má tendenci k tvorbě plísní
Epoxidový nátěr
Výhody:
barvy na bázi epoxidové pryskyřice vytvářejí lesklý povrch a jednotný vzhled podlahy.
pokud vám nevadí trocha práce, je toto nejlepší volba právě pro vás. Epoxidová pryskyřice je velice odolná a příliš nezatíží váš rozpočet.
epoxidové nátěry jsou k dispozici v různých barvách nebo i v klasické šedé barvě. Do epoxidové pryskyřice se přidávají dekorativní částečky, díky kterým se docílí designu žuly nebo teraco.
je-li nátěr proveden kvalitně, vydrží celá léta
Nevýhody:
epoxidový nátěr vyžaduje určitou náročnost při aplikaci - je třeba provést přípravné práce přímo na betonové podlaze, jinak epoxidový nátěr na beton dostatečně nepřilne
epoxidový nátěr není vhodný do garáží, ve kterých se v nadměrné míře vyskytují chemikálie vyteklé z motoru vozu či sůl v zimním období; navíc, tyto nátěry jsou náchylné k zabarvování a negativně na ně
působí také horké pneumatiky, což celkově může vést k odloupávání nátěru
dalším faktorem je případná kondenzace, která epoxidovému nátěru také škodí
a v neposlední řadě možnost uklouznutí, která je s hladkými povrchy v podstatě spojena
Témata:
podlaha, pryskyřice, epoxidový, nátěr, garáž, auto, výhody, nevýhody, dlaždice, beton, normy, údržba
Kam dál?