K vaření na páře nemusíte hned utrácet peníze za speciální hrnec. Jde to i levněji

Vařením v páře uchováte v jídle vitaminy a minerály
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Tipy a inspirace 
10. října 2018 08:01 / Shutterstock
  2   0
Vaření na páře je v posledních letech velmi módní. Přívrženci této metody si pochvalují hlavně to, že v surovinách zůstává podstatně více vitaminů, minerálů, antioxidantů i esenciálních mastných kyselin. Pokud to chcete vyzkoušet, nemusíte hned utrácet majlant za speciální hrnec. Poradíme, jak vařit na páře doslova za babku.

Vaření v páře představuje bez diskuzí nejšetrnější a nejzdravější způsob tepelné úpravy potravin. Přitom nejde o žádnou převratnou novinku. Jídlo připravované v páře znali už staří Číňané. Teď je ale tento způsob přípravy jídel opět na vzestupu. Souvisí to s tím, že se lidé čím dál více zajímají o zdravý životní styl.

Kouzlo parního vaření

Pokud si potraviny připravíte v páře, uděláte pro sebe opravdu hodně. Jídlo je nejen chutnější a barevnější, ale také lépe stravitelnější a zdravější než to uvařené ve vodě.

Skvěle rozdíl mezi vařením ve vodě a v páře uvidíte například na zelené brokolici. Jakmile si tuto zeleninu připravíte klasicky ve vodě, obvykle ztratí svou svěží barvu. A nejen to. Je dokázáno, že brokolice vařená v páře má až o 60 % více vitaminu C. Během klasické přípravy se totiž vitamin vyvaří do vody.

Stačí pár korun

Pokud si chcete jídlo vařené v páře vyzkoušet, ale nemáte peníze na pořízení speciálního parního hrnce, nezoufejte. Úplně bez problémů si totiž vystačíte i s pomůckou za pár korun, kterou má každý běžně doma.

Vaření v páře funguje na jednoduchém principu a nepotřebujete k němu žádné speciální nádobí. Postačí vám větší hrnec a obyčejný pařáček, který máte doma třeba na knedlíky. Do hrnce nalejte tolik vody, aby dosahovala těsně pod dno pařáčku. Na pařáček položte potraviny, které chcete uvařit, přiklopte poklicí a zapněte vařič. Kuřecí maso se vám v páře uvaří za čtvrt hodinky a houby to zvládnou do deseti minut. A pokud vás parní vaření nadchne, možná se jednou poohlédnete po multifunkční parní troubě.

Jak vařit v pařáčku

  • Zeleninu, kterou chcete v páře vařit, nakrájejte na malé kousky.
  • Suroviny skládejte do pařáčku od nejtvrdších po měkké. To znamená, že například mrkev a brambory budou dole, květák a kukuřice spíše nahoře. Stejně tak maso bude v pařáčku dole, ryby zase nahoře.
  • Dbejte na to, abyste nedali pod pařáček moc vody - během varu by se pak totiž spodní vrstva vařila klasicky ve vodě.
  • Během varu zkontrolujte, zda se vám neodpařila všechna voda, ať si nezničíte hrnec.
  • K surovinám přidejte bylinky, pára jejich chuť propůjčí celému pokrmu.
  • Nezapomeňte, že vitaminy A, D, E, K jsou rozpustné pouze v tucích. Proto si zeleninu na taliři vždy pokapejte troškou kvalitního oleje.

Kolik času která surovina potřebuje?

Je jasné, že každá surovina vyžaduje při vaření v páře jiný čas. Orientačně se můžete držet následujícího rozpisu:

  • 5 - 10 minut - hrášek, houby, špenát, rajčata
  • 10 - 15 minut - ryby, kuřecí maso, brokolice, květák, paprika, chřest, pórek, kostičky mražené zeleniny
  • 20 - 30 minut - brambory, mrkev, fazole, celer, růžičková kapusta
📷
4
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Kam dál?
Krásný svícen za pár korun? Vyrobte si vlastní, není to těžké
Práce ve stoje se stává trendem
Zařízení na filtraci vody. Jsou užitečná, nebo nám spíš škodí?
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Na Zemi je stále co objevovat. Přesvědčili se o tom v Kanadě

Tech

Vědci vynalezli materiál budoucnosti. Je desetkrát pevnější než ocel a velmi lehký

Dům a zahrada

Vánoční prostírání ve tvaru stromečku. Geniálně jednoduché, jednoduše geniální

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn