Je nejvyšší čas se mrknout na vaši sekačku. Na jaře se tak vyhnete zbytečným problémům
Když přípravu sekačky necháte až na jaro, mohou vás zaskočit nejrůznější problémy. A než je vyřešíte, tráva vám může doslova přerůst přes hlavu. Není proto na škodu zkontrolovat po zimní přestávce stav vašeho stroje.
Podle odborníků spočívá kontrola sekačky ve čtyřech krocích, které se s železnou pravidelností opakují vždy na jaře, v průběhu sezony i po jejím skončení. Jde o výměnu filtru, výměnu oleje, kontrolu svíček a paliva. Pokud vás ovšem sekání trávy nebaví, můžete se poohlédnout po robotické sekačce. O tomto tématu jsme psali zde.
Kontrola je důležitá
Je jasné, že srdcem sekačky je motor, ale pozornost musíte věnovat i ostatním komponentům – s tupým nožem nebo protáčejícími se kolečky byste toho asi moc neposekali.
Postupujte tedy od zjevných nedostatků na sekačce. Pokud jste odflákli její zazimování, pravděpodobně vás čeká práce s očištěním sekačky od bahna a zaschlé trávy. Zkontrolujte i případné dření ve šroubových spojích a promažte je vazelínou. Prověřte i ostrost nožů a pokud jsou tupé, je nutné je nabrousit.
Vyměňte filtr
Po očištění stroje můžete přejít k revizi. Filtr je jednou z nejexponovanějších částí. Pokud je zanesený, motor nebude mít dostatečný přívod čistého vzduchu, zanáší se a opotřebovává. Současně zvyšuje spotřebu paliva, což je zbytečným důsledkem, kterému se dá snadno předejít.
Výměnu filtru provádějte v závislosti na frekvenci práce se sekačkou. Pokud je filtr zanesený, je prostě třeba ho vyměnit bez ohledu na to, že jste ho vyměňovali před půl rokem.
Čistý olej
Zásadním krokem je i výměna motorového oleje, resp. jeho doplnění. Pomocí měrky zjistíte, kolik ho v nádržce je a případně doplníte dostatečnou hladinu.
Olej byste měli vyměnit alespoň jednou za sezonu nebo jednou za 25 hodin provozu. Pokud máte zcela novou sekačku, doporučuje se olej vyměnit hned po prvních pěti hodinách provozu a pak již standardním způsobem.
Kontrolujte či vyměňte svíčky
Zapalovací svíčky jsou další kapitolou pro úspěšný výjezd do travních porostů. Bez nich pro změnu motor vůbec nenastartujete, a proto je třeba dbát na jejich výměnu rovněž alespoň jednou za sezonu.
Očistěte pečlivě všechny kontakty a v případě velkého opotřebení svíčku raději vyměňte.
Doplňte palivo
Posledním krokem je palivo do motoru. Pokud necháte sekačku stát déle než měsíc, můžete mít problémy s vodou, kterou do sebe palivo přez zimu natáhne a znemožní start stroje.
Odborníci proto radí palivo buď zcela „vyjet“ nebo naopak nádrž dolít až po okraj, aby se voda neměla kde srážet. Výraznou pomocí může být rovněž použití stabilizátoru přidávaného do paliva.