Udělejte si revizi střechy před zimou, vyhnete se pak náročným opravám
To, že vám do domu nezatéká, neznamená, že je střecha naprosto v pořádku a není poškozena. Rozmary počasí už se na krytině mohly neblaze podepsat, aniž byste to nějak zaznamenali. Problémy se mohou objevit až po několika letech, a to už obvykle značí větší finanční výdaje. Proto udělejte dvakrát do roka pár preventivních kroků, které pomohou prodloužit životnost vaší střechy. Velmi vhodné je rovněž udělat takovou kontrolu po bouřce, sněhové vánici či prudkém dešti.
Kontrola povrchu
Povrch střechy by měl být čistý, bez náletové zeleně. Odlupování, nepravidelné blednutí barvy, bubliny a praskliny stejně jako škrábance naznačují, že povrchová úprava již vyžaduje opravu. Zatékat může rovněž v místě špatně ukotvené krytiny. Především doporučujeme zkontrolovat jižní stranu krytiny, která nejvíce čelí nepříznivým vlivům.
Lemování komínů a spojovací prvky
Kromě kontroly povrchu střechy je nutné se podívat i na spoje, oplechování úžlabí a lemování. Pokud najdete někde poškozený spoj, neváhejte a opravte jej. Zaměřte se rovněž na kontrolu míst, kde může nejčastěji zatékat, což je v okolí komínů, střešních oken a ventilačního potrubí. Zaměřte se i na nevyčištěná úžlabí. V zimě totiž namrzají a zamezují odtoku vody, což může způsobit zatékání střechy. A nezapomeňte rovněž zkontrolovat i stav svého komínu. O tom, jak si ho sami můžete vyčistit, jsme psali zde.
Revize okapů
V neposlední řadě byste kontrole měli podrobit i okapy, které jsou pro životnost střechy a celé stavby zásadní. Odvádějí totiž veškerou vodu. Okapy bývají často zanešené navátým listím a dalšími nečistotami. Proto je vhodné je zkontrolovat alespoň před zimou.
Nezbytná opatření
Je důležité při pohybu na střeše dbát o svoji bezpečnost. Kontrolu by měla provádět především odpovědná osoba. Není vhodné, aby se kontrola prováděla v zimním období či po dešti, kdy hrozí uklouznutí. Při kontrole střechy, kde jsou jako hydroizolace použity asfaltové pásy, zase není vhodné vstupovat na střechu při vyšších teplotách. Hrozí vytvoření stop na pásech a jejich porušení.