Co dělat, když jste nespokojeni s realitními službami
Na realitní činnost se vztahují obecně právní předpisy, které upravují výkon podnikatelské činnosti. Pokud se tedy realitní kancelář dopouští nějakého protiprávního jednání, lze se s podnětem obrátit na živnostenský úřad.
Určitou zárukou, která může pomoci zájemcům o prodej nebo koupi nemovitostí, ve výběru dobré realitky, je členství realitní kanceláře v Asociaci realitních kanceláří, což je profesní organizace, která svým členům stanoví určitá další pravidla, povinnosti nad rámec zákona, které prohlubují ochranu klientů těchto členských realitních kanceláří.
Podnikání realitních makléřů a realitních kanceláří není žádným způsobem regulováno. Pro vstup do odvětví stačí bezúhonnost a živnostenský list s volnou živností. Výsledkem je množství „realitních makléřů“, jejichž znalosti realitního trhu jsou tristní. Na jejich chyby pak doplácí klienti. Nemluvě o podvodnících, na které lze také natrefit. Přeci jen… v realitách se točí velké peníze, mnohdy celoživotní úspory rodiny.
Jednou z častých stížností klientů realitních kanceláří je nevyplacení uložených prostředků. Jakmile se peníze dostanou na účet realitní kanceláře nebo makléře, může být problém je získat.
Časté jsou ale stížnosti i na „pouhou“ nekompetenci realitních makléřů.
Pokud se jedná o stížnost na člena Asociace realitních kanceláří České republiky (seznam členů), můžete podat stížnost na sekretariát ARK ČR. Stížností se bude ve smyslu platných stanov asociace zabývat dozorčí rada ARK ČR.
Proces projednávání stížností u DR (dozorčí rada) ARK ČR:
Aby se mohla dozorčí rada resp. senát dozorčí rady ARK ČR zabývat stížností, musí stěžovatel na sekretariát Asociace učinit podání resp. stížnost. DR neřeší stížnost, pokud má informaci, že spor je řešen soudně.
Co musí stížnost obsahovat?
Stěžovatel musí srozumitelně vylíčit, proč a na koho, resp. na kterého člena ARK ČR si stěžuje. Ke své stížnosti musí doložit důkazy.
Pokud si stěžuje na členskou realitní kancelář spotřebitel, musí dokázat, že s realitní kanceláří, resp. realitním makléřem, na kterého si stěžuje, měl/má uzavřený smluvní vztah. Např. zprostředkovatelskou nebo jinou smlouvu obdobného charakteru.
V případě, že předmětem stížnosti je nějaký obchodní případ, který realitní kancelář ve smluvním vztahu se stěžovatelem řešila nebo řeší, potom stěžovatel musí doložit kopie všech platných dokumentů, které se k dané kauze váží.
Každý stěžovatel uvede, čeho se domáhá, co požaduje.
Forma
Stížnost a veškerá vyjádření k ní, se podává vždy písemně na adresu pražské centrály sekretariátu Asociace realitních kanceláří České republiky. Připouští se elektronické podání na adresu arkcr@arkcr.cz. Všechny související doklady musí být přílohou ve formátu pdf.
Pokud stěžovatel ke stížnosti nedodá žádné dokumenty, sekretariát ho vyzve, aby je doložil.
Stěžovatel uvede přesné označení svoje i realitní kanceláře resp., realitního makléře na kterého/ou si stěžuje.
Stěžovatel fyzická osoba musí uvést své jméno, příjmení a bydliště, resp. doručovací adresu a dále telefonické spojení a emailovou adresu.
Obchodní firma uvede svůj přesný název a sídlo právnické osoby, IČO a osobu, která je oprávněna resp. pověřena stížnost jménem stěžovatele podat a řešit.