Jak zazimovat sekačku
Uskladnění sekačky je důležitější, než si možná mnozí myslí a není radno péči o tento stroj podcenit! Pokud nic nezanedbáte, prodloužíte tím sekačce životnost a ještě udržíte její výkonnost. Jakmile posečete poslední trávu, pusťte se do toho!
V prvé řadě je potřeba sekačku pořádně očistit od zbytků trávy. Žací ústrojí u sekačky klidně umyjte proudem vody a zbavte je dokonale nečistot. Motor naopak nikdy proudem vody nemyjte! Riskujete tím poškození zapalovací soustavy nebo vniknutí vody do benzinu či oleje, a s tím související problémy s nepravidelným chodem motoru nebo jeho poškození. Stačí, když jej otřete navlhčeným hadříkem.
Vyjměte vzduchový filtr. V případě malého znečištění ho stačí profouknout, jinak ho vyměňte. Špinavý filtr znamená špatné nasávání vzduchu a motor by se vám dusil.
Vyndejte svíčky. Podívejte se, zda nejsou zaolejované, nebo jestli se na nich nevytvořila pecka. Vyčistěte je. Starší svíčky vyměňte. Kdo chce, může zkontrolovat podle měrek odtrh.
Vyměňte olej. Vzhledem k tomu, že dnešní motory nemají vypouštěcí šrouby, asi budete muset použít odsávačku oleje. Každopádně nepřeklápějte sekačku na bok, olej by se mohl dostat do válců. Sekačku zvedněte dozadu, pod úhlem asi 45°.
Očistěte chlazení. Pod krytem je lopatkové kolo, které chladí válce. Jelikož však velmi často nasává kusy trávy, je třeba vše vyčistit. Čistěte mechanicky, tlaková voda by se mohla dostat do ložisek apod.
Nůž nabruste na brusce, ale dávejte pozor, ať nevezmete moc. Přesnější dobroušení a vyvážení dělejte raději ručně.
Vyčištěný nůž vyvažte. Na trn nasaďte nůž (kdo nemá trn, může použít třeba špičatý pilník upnutý do svěráku) a zjistíte, zda na nějakou stranu nepadá. Tu stranu pak víc odbruste. Zde buďte velmi pečliví.
Vyčistěte osy kol. Odšroubujte z nich kola, vyčistěte vše od trávy a pastorky promažte vazelínou.
Zakonzervujte palivo v nádrži. Pokud se rozhodnete uskladnit na zimu sekačku i se zbývajícím palivem v nádrži, je nutné přilít do nádrže stabilizátor paliva, který zabrání jeho znehodnocení. Trvanlivost paliva je omezená například zvýšenou vlhkostí a korozí uvnitř nádrže. Stabilizátor paliva předchází tvorbě pryskyřičných usazenin v palivové soustavě nebo na důležitých částech karburátoru.
U bubnových a mulčovacích sekaček je péče jednodušší, více se však věnujte řemenovým převodům, hlavně náhonu žacího ústrojí. Řemen zde značně trpí vysokým krouticím momentem a rázy při změně otáček.