Vytáhněte zahradní techniku ze zimního spánku a připravte ji na jaro!
A už to tady bude zase. Div se světe, přijde jaro. Jakmile teplota vystoupí nad 10° C, všechno zelené se bude mít čile k světu a leckterému majiteli zahrady, sadu, lesa způsobí nemalé starosti. Trávu bude třeba posekat, keře odstranit, nebo ostříhat, někde zavrčí i motorová pila.
Starý benzin musí pryč!
Ze všech nádrží spalovacích motorů vypusťte starý benzin, který v nádržce zůstal přes zimu. Benzin na sebe totiž váže vodu, která pak zůstává na dně plovákové komory karburátoru a při nasátí do trysek je ucpe.
Největší problémy dokáže způsobit stará palivová směs v motorové pile. Nejen že na sebe naváže vodu, ale mazací olej v ní se částečně rozloží, a už je zaděláno na velmi drahou opravu motoru po jeho zadření. Proto před startem pily namíchejte vždy čerstvou směs a starou vylijte.
Co všechno potřebujete k provedení údržby kromě šikovných rukou:
sadu nářadí
motorový a převodový olej doporučený výrobcem stroje
filtry
zapalovací svíčky a další spotřební materiál
Problematika použítí a výměny olejů
Samozřejmostí je jarní výměna motorového oleje u čtyřdobých motorů. Tyto motory se vyskytují na sekačkách, traktůrcích a riderech, malotraktorech, křovinořezech a dalších strojích. Olej na sebe, podobně jako benzin, naváže přes zimu vodu, která se vysrážela na stěnách klikové skříně.
Olej je tím znehodnocen, voda v něm silně snižuje mazací schopnost. Motor je nutné před vypuštěním oleje nejprve zahřát. Před prvním startem zkontrolujte neporušenost vzduchového filtru a zapalovací svíčku s přívodním kabelem. Teprve poté motor nastartujte.
Po odšroubování zátky a vypuštění oleje (některé motory zátku nemají, olej se vypouští překlopením motoru) si připravte olej odpovídající specifikace, doporučený výrobcem motoru. Nikdy však nepoužívejte oleje určené pro osobní automobily!
Musíte mít na paměti, že motory osobních automobilů pracují s nižšími teplotami než motory sekačkové, chlazené vzduchem. Proto vždy nakupujte jen oleje výhradně určené pro zahradní techniku.
Pro starší typy motorů s bočními ventily stačí minerální olej ozančovaný jako SAE 30 nebo 15W-40. Pro OHV a OHC motory je vhodné používat olej polosyntetický označovaný jako 10W-30 či 10W-40. U motorů s tlakovým mazáním zároveň s olejem vyměňte i olejový filtr.
Motorové oleje v zahradní technice najdou uplatnění i jinde než jen v motorech, jsou vhodné i pro hydrostatické převodovky. Nejčastěji se používá olej specifikace 5W-40, který se dolévá do zásobní nádržky na skříni převodovky.
Mechanicky řazené převodovky vyžadují výměnu oleje po stu a více pracovních hodinách. Vzhledem k vysokému pracovnímu zatížení se používá pouze hypoidních převodových olejů, jež jsou stavěny na vysoké tlaky a teploty.
Údržba traktorů a riderů
Vizuálně zkontrolujte skelet, nože a řemeny, abyste se ujistili, že nejsou poškozeny nebo opotřebované. Doporučuje se využít zimní období a udělat důkladnou údržbu svého rideru nebo traktoru v autorizovaném servisu. Výměnu oleje, kontrolu, případně výměnu vzduchového filtru a synchronizaci pohonu všech kol udělá autorizovaný servis na jednom místě. Nezapomeňte plně nabít baterii v průběhu zimních měsíců, abyste si zajistili raketový start do nové sezóny.
Údržba vyžínačů a plotostřihů
Co se týče údržby vyžínačů a plotostřihů, často se zapomíná na odstranění menších řízků, které uvízly mezi noži. Věnujte několik minut pořádnému vyčištění stroje. Pokud jste se k tomu zatím nedostali, udělejte to ihned, suchou trávu nebo kousky větviček poměrně rychle a snadno odstraníte.